Verkiezingscampagne: Doorbouwen aan Nederland!

Bouwend Nederland

De uitdaging

De bouw loopt vast terwijl het vrijwel nooit zo nodig was om te bouwen, te vernieuwen en te verduurzamen. Juist in deze tijd van woningnood, klimaatverandering en energietransitie is het belangrijk om te beseffen dat de bouwsector onmisbaar is voor het oplossen van de grote uitdagingen van onze tijd.

Wat is de oplossing

We maken een campagne rondom de verkiezingen die laat zien dat we om problemen van morgen op te lossen, we moeten focussen op vandaag. 

Vandaag maken we de keuzes. Vandaag bedenken we de oplossingen. Vandaag al hebben we de mogelijkheden en de technologie om ons land te verduurzamen en klimaatverandering te voorkomen. Morgen begint vandaag.

Welke middelen hebben we ingezet

We maakten een strategie gebaseerd op gedragswetenschap en gericht op het bereiken van beslissers in de politiek en het bestuur. Onze campagne was sterk gericht op het creëren van een positief gevoel en het steeds weer herhalen van de framing om maximaal effect te creëren.

Wat is het resultaat geweest

Een campagne die tot veel zichtbaarheid leidde bij de doelgroep en ook de achterban. Die de NVDE ook mede neerzette als belangrijke partner in de energietransitie en verduurzaming van Nederland. En waarvan de frames die we bedacht hebben jaren later nog steeds met succes door de klant worden ingezet.

"Belangrijk: denk goed na over titels van alinea’s. Het wordt dus niet het probleem, maar bijvoorbeeld dieren hebben te weinig ruimte”.

De oplossing

We laten zien dat de bouw een bondgenoot is bij deze grote uitdagingen. Als we samen doorbouwen aan Nederland, dan zorgen we ervoor dat iedereen gewoon een woning kan krijgen, dat we energiezuinige gebouwen hebben en dat ons land weer in beweging komt. We voeren campagne rondom verkiezingen en belangrijke politieke momenten, om de belangrijke rol van de bouw op de agenda te krijgen in het publieke en politieke debat.

De middelen

We maakten een strategie gebaseerd op gedragswetenschap en inzichten uit kiezersonderzoek. We rolden een langlopende campagne uit met online en offline componenten, die met elkaar geïntegreerd waren. Soms heel gericht op kleine doelgroepen en soms breed gericht op publieke opinie.

Het resultaat

Het team van Bouwend Nederland slaagde erin een positief gevoel te creëren over de bouw- en infrasector. Leidend tot zowel goede aandacht in de media als duidelijke beleidsresultaten.

Eerdere opdrachtgevers van Meute

Sterk Noord Nederland
+
Regionale Publieke Omroep
+
NLC
+
Mondiaal FNV
+
Hulphond Nederland
+
KNGF Geleidehonden
+
Diversity Hero
+
Nederlandse Brouwers
+
Nierstichting
+
Cordaid
+
Natuur en Milieu
+
Nederlandse Vereniging Duurzame Energie
+
MKB Nederland
+
ABU
+
BO Akkerbouw
+
CNV Internationaal
+
Friedrich Naumann Foundation
+
Bouwend Nederland
+
Zorgverzekeraars Nederland
+
VNG
+
Gasunie
+
Fastned
+
Techleap
+
Booking.com
+
ALDE
+
Renew Europe
+
Natuurmonumenten
+
Dierenbescherming
+
Sterk Noord Nederland
+
Regionale Publieke Omroep
+
NLC
+
Mondiaal FNV
+
Hulphond Nederland
+
KNGF Geleidehonden
+
Diversity Hero
+
Nederlandse Brouwers
+
Nierstichting
+
Cordaid
+
Natuur en Milieu
+
Nederlandse Vereniging Duurzame Energie
+
MKB Nederland
+
ABU
+
BO Akkerbouw
+
CNV Internationaal
+
Friedrich Naumann Foundation
+
Bouwend Nederland
+
Zorgverzekeraars Nederland
+
VNG
+
Gasunie
+
Fastned
+
Techleap
+
Booking.com
+
ALDE
+
Renew Europe
+
Natuurmonumenten
+
Dierenbescherming
+
Sterk Noord Nederland
+
Regionale Publieke Omroep
+
NLC
+
Mondiaal FNV
+
Hulphond Nederland
+
KNGF Geleidehonden
+
Diversity Hero
+
Nederlandse Brouwers
+
Nierstichting
+
Cordaid
+
Natuur en Milieu
+
Nederlandse Vereniging Duurzame Energie
+
MKB Nederland
+
ABU
+
BO Akkerbouw
+
CNV Internationaal
+
Friedrich Naumann Foundation
+
Bouwend Nederland
+
Zorgverzekeraars Nederland
+
VNG
+
Gasunie
+
Fastned
+
Techleap
+
Booking.com
+
ALDE
+
Renew Europe
+
Natuurmonumenten
+
Dierenbescherming
+